Sunday, November 16, 2008
PENGARCA RUJUKAN
|
LANGKAH-LANGKAH
· Pertama sekali kami diarahkan untuk mencari besi,kami telah bersepakat dengan kumpulan lain mencari besi diluar kampus,kami telah mencari kedai yang menjual besi terpakai,tempat yang kami tuju ialah di klang,batu 3 shah alam dan kedai-kedai baiki motor.
· Besi-besi itu kami kumpul dalam satu beg guni.antara besi-besi yang kami dapat cari
JURNAL SENI ARCA
SEMESTER 02(WELDING )
Pada semester ini kami ditugaskan oleh encik hazmi menghasilkan arca besi dengan menggunakan teknik ‘welding’.kami telah dipecahkan kepada beberapa kumpulan,dan kumpulan kami terdiri daripada Noraini bt Amin, Rosidayu bt Rosdi dan Ahmad Fitri bt Razali.
TUGASAN REKAAN ARCA SECARA BERKUMPULAN
AHMAD FITRI ROSIDAYU NORAINI
BAHAN-BAHAN UTAMA YANG DIGUNAKAN DALAM PENGHASILAN ARCA
« Gangsa
« batu marmar,batu kapur
« kayu keras
« tanah liat,seramik ,logam,besi
« kaca
« plastic
« ais
« pasir
JENIS-JENIS ARCA
ARCA BERBENTUK BERFUNGSI
« Arca yang digunakan biasanya digunakan untuk tujuan keagamaan dan kebudayaan disamping ciri-ciri estetikanya.
« Contohnya “kelirieng” atau ntiang perkuburan orang Melanau di Sarawak yang digunakan untuk pengebumian sekunder
ARCA BENTUK ESTETIKA
« Tidak mempunyai fugsi tertentu.
« Biasanya dipamerkan di galeri,taman,atau ruang legar kawasan peranginan dan kawasan yang sering dikunjungi orang ramai.
« Contonya arca estetika ciptaan han sai por(Singapura) di laman Asean,
ARCA TIMBULAN
« Ciptaan arca yang berbentuk tiga dimensinya tersembul keluar dari permukaan dua dimensi yang rata ataupun dipahat ke dalam.
« Contohnya karya timbulan oleh Jacques lipchitz(1891-1973)
ARCA DINDING
« Teknik gergaji, paku, lekat tampal dan cat secara sistematik untuk menghasilkan kesan timbul dan tengelam hasil penyatuan arca dan catan.
« Contohnya arca dinding “langkawi putih”1977 oleh Abdul Latif Mohidin koleksi balai seni lukis Negara.
ARCA ACUAN
« Bahan cecair dituangkan kedalm acuan yang dibentuk khas terlebih dahulu.
« Contoh arca acuan bahan tanah liat(seramik).
ARCA BERGERAK
« Arca yang boleh bergerak, berputar, atau berombak kerana mengandungi bahagian yang dicantumkan pada bahagian sendinya juga disebut arca mobil.
« Contohnya acuan oleh Alexander Calder yang berjudul “horizontal spines” 1942.
ARCA STABIL
« Arca kinetic yang bahagianya terdiri daripada pelbagai jenis bahan yang dicantumkan. Sebahagian arca ini boleh bergerak tetapi tidak mempunyai awangan seperti arca mobil.
« Contohnya arca stabil “homage
ARCA BINAAN
« Bentuk arca yang dibina secara sistematik untuk mendapatkan bentuk yang ada kaitan dengan matematik dan struktur jentera.
« Contohnya arca oleh Vladimir Tatlin “monument to the third international” 1919-1920, diperbuat daripda bahan kayu, besi dan kaca.
ARCA LUAKAN
« Arca yang dibina melalui proses mengukir dan membuang bahagian yang berlebihan daripada blok kayu, plaster of paris dan batu marmar.
« Contohnya arca daripada blok kayu, ukiran patung mah meri dari Kampong Sungai Sumbon Pulau Carey, Selangor.
ARCA ASEMBLAJ
« Arca yang dihasilkan dengan mencantumkan bahagian yang berasingan seperti kayu ,logam bahan kutipan dan sebagainya.
« Contohnya “bicyle wheel” oleh Marcel Duchamp(1887-1968) Perancis.
ARCA TAMBAHAN
« Jenis arca yang menggunakan bahan lembut seperti tanah liat sebagai tempat tumpangan sementara untuk bahan cair seperi gangsa tuangan, simen dan sebagainya yang boleh dikeraskan atau arca yang dibina sebagai tambahan pada arca utama.
« Contohnya arca daripada tanah liat yang berasingan dibentuk dahulu kemudiaan di cantumkan.
KIMPALAN/WELDING
· Kimpalan adalah satu proses pencantuman sesuatu bahan dengan bahan yang lain dengan menggunakan suatu bahan khas, contohnya logam atau termoplastik.
· Proses kimpalan ini melibatkan pencairan sesuatu jenis logam tersebut untuk menjadikannya sebagai pengikat di antara sesuatu struktur dengan struktur yang lain. Kadangkala tekanan juga digunakan di samping haba untuk menghasilkan kimpalan tersebut. Ini berbeza dengan pematerian, yang cuma meleburkan bahan sambungan (pateri) untuk membentuk sambungan, dan bukan struktur itu sendiri.
· Kimpalan dilakukan dengan menggunakan pelbagai jenis kaedah. Antara kaedah kimpalan yang dikenalpasti adalah kimpalan dengan menggunakan nyalaan api, tenaga elektrik bervoltan tinggi, sinaran laser, tembakan electron dan ultrabunyi.
ZAMAN - ZAMAN ARCA
PALEOLITIK
« Menghasilkan arca-arca daripada batu dan tulang-tulang binatang yang mereka jumpai.
« Arca zaman ini berbentuk mudah alih atau boleh dibawa kemana-mana.
« Arca yang paling terkenal dan terawal dijumpai ialah venus of willendort yang dihasilkan diantara 24000-20000, yang berukuran tidak lebih daripada 5 inci tingginya dan diperbuat daripada batu kapur.
« Selain itu juga terdapat arca-arca timbulan yang mengambarkan wanita –wanita yang tidak berpakaian menghiasi tembok-tembok di gua zaman paleolitik.
« Mereka menggunakan pemahat untuk garis luar agar nampak timbul
MESOLITIK
« Bermula pada tahun 10 000 dan dikenali sebagai zaman batu pertengahan.
« Pada zaman ini ketemadunan manusia lebih berkembang jika dibandingkan pada zaman paleolitik.manusia pada zaman ini telah mempunyai tempat tinggal yang tetap dan mahir dalam bidang perternakan dan bercucuk tanam.
« Terdapat beberapa kawasan yang berkembang pada zaman ini iaitu Sumeria, Akkadia, Hitte,
« Sumeria merupakan golongan yang pertama menghasilkan patung-patung yang berbentuk peringatan untuk memperhiasi kawasan bandar dan tempat-tempat permujaan.
« Selain itu terdapat juga patung-patung yang dihasilkan dalam bentuk kon dan silinder untuk tujuan keagamaan.
NEOLITIK
« Patung-patung pada zaman neolitik ini dipercayai diperbuat daripada batu dan tanah liat yang dikenali sebagai terracotta dijumpai di Natal Huyuk.
« Kebanyakkan diantara patung atau arca ini dihasilkan dalam saiz yang kecil, iaitu diantara dua sehingga dua belas inci.
« Patung juga kebanyakkan dihasilkan adalah figura wanita yang mewakili dewi yang melambangkan kesuburan.
« Terdapat satu contoh arca yang lebih kepada bentuk bebola,iaitu mewakili dewi dalam keadaan duduk dan tidak berkepala.
ZAMAN PRA DINASTI(3500-3000SM)
« Pada zaman ini, antara hasil karya seni yang pertama sekali dijumpai ialah dalam bentuk kepingan iaitu ‘the palette of narmer’ dihasilkan antara tahun 3100 hingga 3000sm dan berukuran kira-kira 25” tinggi yang dijumpai di hierakonpolis
« Kepingan ini dipercayai digunakan untuk menyediakan alat penyolek mata bagi menghindari daripada pancaran matahari.
« Kedua-dua bahagian hadapan dan belakang kepingan ini mengandungi figura binatang dan manusia yang mempunyai maksud sendiri.
ZAMAN KERAJAAN PERTENGAHAN (2040 – 1650SM)
« Persepsi tentang seni arca mula ditekankan kepada personaliti dan kecenderungan atau ‘mood’.Contoh yang terdapat dilihat adalah pada arca kepala sesostris III, iaitu salah seorang firaun dari dinasti ke12 yang dihasilkan diantara 1875 – 1825 SM dan berukuran 6 1/2” tinggi.
« Mulut, garisan-garisan pada hidung, mata dan kening menunjukkan kuasa seorang pemerintah dan dapat menerangkan dengan jelas personaliti seorang pemerintah pada masa itu.
ZAMAN KERAJAAN BARU (1550- 1070SM)
« Seni arca yang paling terkenal semasa zaman kerajaan ini ialah potret-potret atau patung-patung block.
« Antara contoh yang paing halus dan berkesan ialah patung block kegemaran permaisuri Hatshepsut,iaitu senmut sedang memeluk puteri Nefrua,dari Thebes yang dihasilkan pada dinasti ke 18(1490-1460SM).
« Berukuran 36 ½” tinggi dan diperbuat dari granit.
« Penemuan arca ini menandakan kekuasaan pemerintahan dari golongan wanita pada zaman itu.
ZAMAN ABAD KE 19
« Arca yang dihasilkan lebih bercirikan naturalisme,melodramatic atau sentimentelik.
« Menggunakan model hidup sebagai asas dalam penghasilan arca pada zaman ini.
« Perkembangan pada zaman abad ke-19 diperluaskan oleh beberapa orang pengarca yang menggunakan cirri-ciri yang terdapat pada abad ini iaitu Kolbe dan ano breker dari jerman dan matreav dari Rusia.
ZAMAN MODEN
« Pada zaman ini, penghasilan arca banyak menggunakan batu marmar yang boleh didapati di kauri yang terletak di pulau Augean terutama di naxos dan paros.
« Arca ini banyak disanjung ke hari kerana mempunyai bentuk yang lebih abstrak.
« Antara pengarca pada zaman ini ialah Francios Rude, Jean Baptiste Carpeaux, Loard Leighton dan Antoine Louis Banye.